Home > Jenaka, Lawak, Kelakar > Kemut Baik Punya! (18sx)

Kemut Baik Punya! (18sx)

Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dgn suaminya
Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan.
Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia
dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi,
nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami
apa yg suaminya cuba nak bagitau.

Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka ‘kaunter
pembayaran nafkah batin’. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pd
siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka Seman tidak mahu
bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk
berperanan sebagai ‘rg bawahan’ sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai,
Seman pun berbaring terlentang dan ‘transaksi pembayaran’ pun bermula.

Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah
jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dgn dua
buah ‘batu lembut’ kepunyaan Seman. Oleh kerana pada masa itu semut
tersebut mendapati ‘batu2’ tersebut seperti hendak melompat2 bagaikan nak
menindihnya maka semut api tersebut terpaksa mempertahankan diri dgn
menyepit sekuat hatinya ‘batu lembut’ tersebut..

Seman yg dari tadinya sedang asyik “hedap..hedap. .” tiba2 terkejut dan
merasa sakit lalu bersuara dgn agak kuat sedikit..

Haduh Mah..hemut.. hemut..hemut. .” kata Seman.

“Dah kemut ni bang” jawab Limah.

“Hemut… hemut…hemut. .. higit helur hahu ” sambung Seman yang cuba
cabut anunya. Tapi masih dihalang oleh Limah.

“Dah kemut dan gigit kuat dah ni bang. Nak kemut dan gigit macam mana
lagi” sambung Limah lagi dalam nada merenggek berahi.

“Laaa Mah… haduhhhh…. hemut higit hagi huat” celah Seman.

“Bang.. tgh kemutlah ni..nak gigit kuat camna lagi… Dah habis gigit dah
ni…” sampuk Limah.

“Iskh…iskh. .ishk.. hak haham la Mah ni. Hahu hata hemut hat helur hahu.
Haku nak habut hulu” balas Seman.

“Masa ni mana boleh cabut bulu bang, kok ya pun tunggu la selesai dulu
baru cabut bang” balas Limah yang hampir kecewa kerana ganguan tersebut.

“hukan.. hemut higit hat helur hahu…”

“mana boleh sampai telur² pun masuk bang..ni dah habis dalam dah ni..”

Limah yg dari tadi sedang asyik menerima bayaran rasa sedikit terganggu
dengan kerenah Seman tidak berapa nak peduli dan tidak mahu berhenti
kerana dia merasakan masa untuknya menutup kaunter sudah hampir tiba…..

Limah semakin laju membuat ‘kira2’ sedangkan seman dibawah terkulat2
terpaksa memberi bayaran dalam antara sedap dan sakit. Si semut ni pulak
bila keadaan semakin tak menentu kerana gegaran gampa bumi yg semakin
menjadi2, dia pun mempertingkatkan kuasa dalamannya untuk menggandakan
serangan keatas ‘batu2’ yg mengancam keselamatannya. .

“Haduh Mah… hakit.. hedap..hakit mah.. hemut hat helur hahu mah.. hemut
hakin huat mah hat helur hahu..”
seman sendiri dah tak tau macam mana nak bagitau Limah.. sedap ada..sakit
pun ada..

Limah yg merasakan sudah tiba waktunya untuk dia menutup kaunter, terus
menggandakan kuasa dalamannya untuk membuat ‘kira2’ dgn laju sekali begitu
juga si semut tadi semakin kuat goncangan ‘gempa bumi’, maka semakin
kuatlah dia menggandakan serangan.. keadaan berlanjutan lebih kurang 2
minit seterusnya dan dalam masa itulah si Seman tak habis2 bising…

“aaaa….hedap. .”
bila semut api tu ketip kuat…
“aaaaduuuhh. . hakitt…..hemut higit helur hahu..”

Begitulah nasib Seman..Limah sudah tak memperdulikannya lagi.. dia
meneruskan ‘kira2’ diatas ‘bayaran’ yg diberikan Seman sehinggalah selesai
‘sesi pembayaran’.

Apabila kedua2nya berpuas hati dgn ‘transaksi pembayaran’ tadi Seman pun
cepat2 bingkas bangun lalu mencapai lampu picit dan menyuluh kearah tempat
yg kena gigit semut api tadi.

“tu hemut hat helur hahu tu..”

“apa ni bng.. kan dah sudah dah.. dah cabut pun.. takkan gatal nak mintak
kemut lagi..?

Seman malas nak betekak lalu dia pun mengambil semut api tadi dan
tunjukkan kpd isterinya..

“laaaaaaaa….semut rupenye!!” kata limah sambil ketawa…

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: